• Kancelaria Radcy Prawnego Singalex Małgorzata Mieszczyńska zapewnia kompleksową obsługę prawną Klientów biznesowych...

    Więcej

  • Kancelaria świadczy usługi dla podmiotów gospodarczych...

    Więcej

  • Pomagamy również osobom fizycznym w szerokim spektrum wielu dziedzin prawa...

    Więcej

  • Zapraszamy do zapoznania się z poradami prawnymi publikowanymi przez prawników naszej Kancelarii...

    Więcej

  • Zapraszamy do skorzystania z porad prawnych online...

    Więcej

  • Kancelaria mieści się w Warszawie przy ul. Ratuszowej 11 p. 312. Tel. 22 619-26-10. E-mail: malgorzata.mieszczynska@krp.waw.pl

    Więcej

Nieudane zakupy przez internet

Kupiłam w sklepie internetowym komplet sztućców na prezent ślubny dla mojej kuzynki. Po odbiorze okazało się, że są tandetnie wykonane i zupełnie nie nadają się na prezent. Sporo kosztowały i chciałabym je zwrócić. Co mam zrobić aby odzyskać pieniądze?

Kupowanie przez internet jest proste, tanie i wygodne. Dzięki temu możemy zrobić zakupy na drugim krańcu Polski nie wychodząc z domu. Z uwagi, iż zakupy są dokonywane bez jednoczesnej obecności obu stron tj. Sprzedawcy i Kupującego zakupy te mają status umów zawieranych na odległość. Oprócz zakupów przez internet, do umów na odległość zaliczane są m.in. umowy zawierane za pośrednictwem m.in. faksu, telefonu w tym składanie zamówień na towary z katalogów wysyłkowych.

Jednakże zakup bez jednoczesnej obecności stron umowy powoduje, że trudno jest sprawdzić produkt czy ocenić uczciwość sprzedawcy. Niejednokrotnie może okazać się, że zamówiony towar ma inny kolor niż na ekranie komputera, torebka okazała się ze skaju a nie ze skóry, zaś sztućce nie są tak eleganckie, jak się wydawały.

Dlatego, zgodnie z prawem konsument kupujący na odległość ma minimum 10 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i zapłaty odstępnego. Termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu (sprzedaż towarów) lub od daty zawarcia umowy (sprzedaż usług). W przypadku skorzystania z prawa odstąpienia Konsument ma obowiązek zwrotu towaru do Sprzedawcy - w terminie 14 dni kalendarzowych od daty jego otrzymania. Wykonanie powyższych czynności oznacza, że umowa jest uznana za niezawartą zaś konsument zwraca towar do sklepu, w zamian otrzymując zwrot wpłaconych pieniędzy.

Należy pamiętać, iż odstąpienie od umowy polega na wysłaniu pisemnego oświadczenia do Sprzedawcy. Oświadczeniem w formie pisemnej jest dokument w formie papierowej podpisany własnoręcznie przez konsumenta. Nie jest więc pisemnym oświadczeniem wiadomość wysłana za pośrednictwem poczty elektronicznej, chyba, że została opatrzona tzw. podpisem elektronicznym.

Wspomniane uprawnienie jest jednak ograniczone - skorzystać z niego możemy w określonych sytuacjach i pod określonymi warunkami. W szczególności prawo do odstąpienia od umowy przysługuje nam w sytuacji, gdy kupiliśmy towar w sklepie internetowym lub od firmy oferującej swoje towary na portalu aukcyjnym, za pośrednictwem opcji "Kup teraz" (czyli za ustaloną cenę). Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje nam natomiast, jeżeli kupiliśmy towar na portalu aukcyjnym od osoby prywatnej lub na drodze licytacji.

Co do zasady (tzn. chyba, że strony nie umówią się inaczej), prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje w przypadku zakupu filmów, nagrań, gier komputerowych itp. zapisanych na płytach CD i DVD, po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania. Nie możemy również zwrócić do sklepu zakupionych gazet i czasopism, a także przedmiotów wykonanych na indywidualne zamówienie.

Należy pamiętać, iż odstąpić od umowy zawartej na odległość można w terminie 10 dni od daty otrzymania towaru. Jeśli jednak Sprzedawca nie poinformował nas o przysługującym nam prawie do odstąpienia od umowy, pomimo takiego obowiązku ustawowego, termin ten wydłuża się do trzech miesięcy od daty otrzymania towaru.